Opóźnienie lub odwołanie lotu to jedna z częstszych nieprzyjemności, które mogą nas spotkać w podróży. W takiej sytuacji dobrze jest wiedzieć, co robić i jakie prawa nam przysługują.

Docieramy na lotnisko, szukamy spodziewanego połączenia na tablicy i ku naszemu zdziwieniu widnieje przy nim napis DELAYED albo CANCELLED. Przy w miarę częstym lataniu, taka sytuacja jest kwestią czasu. Uśredniając różne dostępne statystyki, opóźnieniem dotkniętych jest globalnie około 20% lotów, a odwoływanych jest od 1 do 2% połączeń. Bieżące informacje o zakłóconych rejsach można znaleźć m.in. na stronie flightstats.com

Co zrobić, gdy nam się to przytrafi?

Opóźniony lot

W przypadku opóźnienia lotu, wiele zależy od jego skali. Przytoczmy tu określoną w przypisach definicję opóźnienia. Jest to różnica pomiędzy rzeczywistą godziną wylądowania w miejscu docelowym (liczy się moment otwarcia drzwi samolotu), a pierwotnie zaplanowaną godziną przybycia.

Jeżeli opóźnienie wyniesie mniej niż dwie godziny, pozostaje na jedynie cierpliwie czekać na start samolotu. Chcąc uzyskać więcej informacji o przyczynie opóźnienia i jego możliwym wydłużeniu, trzeba się skierować do obsługi linii lotniczej, którą podróżujemy. Właściwy personel znajdziemy przy stanowiskach nadawania bagażu, punktach informacyjnych danej linii lub − i to będzie najczęstszy scenariusz − przy bramce przypisanej do naszego lotu.

Gdy opóźnienie przekroczy dwie godziny, to linia lotnicza powinna zapewnić nam jedzenie i napoje. Najczęściej w formie kuponów (voucherów) do wykorzystania w sklepach lub restauracjach na lotnisku.

Jeżeli opóźnienie wyniesie co najmniej trzy godziny, może nam przysługiwać odszkodowanie. Przepisy dotyczące odszkodowania są najbardziej konkretne w przypadku połączeń:

  • odbywających się wewnątrz Unii Europejskiej;
  • rozpoczynających się w Unii Europejskiej;
  • kończących się w Unii Europejskiej (tylko gdy linia lotnicza ma swoją siedzibę w kraju Unii).

By móc ubiegać się o rekompensatę, przyczyna opóźnienia musi być zależna od przewoźnika. Tak więc nie dostaniemy jej, jeżeli samolot nie wystartował o czasie np. z powodu złej pogody, czy nadzwyczajnych okoliczności, takich jak nagły kryzys polityczny, działania wojenne czy epidemia

Na jakie kwoty można liczyć? Od 250 do 600 euro w zależności od liczby kilometrów do pokonania na danym połączeniu, czasu opóźnienia oraz miejsca wylotu i przylotu. Na tej stronie znajdziecie tabelkę ze szczegółowymi stawkami odszkodowania za opóźniony lot

Jest jeszcze jedna granica. Przy opóźnieniu większym niż 5 godzin, oprócz starania się o odszkodowanie możemy jeszcze złożyć wniosek o zwrot kosztów zakupu biletu.

Odwołany lot

Bardziej dotkliwą sytuacją bywa całkowite odwołanie lotu. Wówczas podstawowym obowiązkiem przewoźnika jest zapewnienie nam podróży do miejsca docelowego innym rejsem. Nierzadko oznacza to dłuższą podróż z nieplanowaną wcześniej przesiadką.

Bywa i tak, że zastępcze połączenie odbywa się kolejnego dnia. Wtedy linia musi nam zagwarantować:

  • nocleg w hotelu;
  • transport z lotniska do hotelu i z powrotem;
  • jedzenie i napoje;
  • dwie rozmowy telefoniczne, faksy lub e-maile.

Jedną z opcji jest też odstąpienie od umowy i uzyskanie zwrotu kosztu biletu. Dodatkowo jeżeli wykupimy zastępcze połączenie u innego przewoźnika na podobnych warunkach (ta sama klasa, ten sam bagaż itp.), które będzie droższe od pierwotnego – możemy ubiegać się o pokrycie tej różnicy przez linię, której lot odwołano.

Za przymusowe zakłócenie planu podróży w przypadku odwołania lotu, mamy prawo do odszkodowania na podobnych zasadach jak podczas opóźnienia.

Jak dostać odszkodowanie?

O odszkodowanie należy ubiegać się po zakończeniu podróży. Można samodzielnie skontaktować się z linią lotniczą w sprawie swojego roszczenia. Sprawność komunikacji i przychylność będzie tutaj zależna od konkretnego przewoźnika. Inną opcją jest skorzystanie z usług firmy, która za nas przeprowadzi cały proces za prowizję pobieraną po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku. Do najbardziej popularnych należą AirHelp, DelayFix czy AirCashBack. W praktyce dla wielu osób skorzystanie z pośrednictwa będzie najwygodniejszym i najskuteczniejszym sposobem na uzyskanie odszkodowania.

Linie lotnicze wypłacają odszkodowania niechętnie i mogą wykorzystywać niewiedzę poszkodowanych. Bywa, że unikają udzielania szczegółowych informacji o przyczynach opóźnienia lub odwołania lotu. Jedną z praktyk jest również oferowanie voucherów na bilety lub inne usługi w zamian za podpisanie dokumentu, który oznacza rezygnację z prawa do rekompensaty finansowej. W niektórych wypadkach sprawy są rozstrzygane dopiero w sądzie.

Ważne jest, by zachować kartę pokładową i ewentualne rachunki za koszty poniesione z powodu opóźnienia lub odwołania oraz zapisywać godziny faktycznego wylotu i przylotu. Przydać się może nawet dokumentacja zdjęciowa – np. tablicy z informacją o opóźnieniu.

Zachęcamy do przeczytania innych naszych tekstów z praktycznymi informacjami o podróżach samolotem:

Co zabrać w podróż? Moje TOP13 przydatnych rzeczy

Podróż z bagażem podręcznym – wady i zalety

Bagaż podręczny – jak spakować się na dłuższą podróż?

Egzotyczna podróż za pół darmo – jak upolować tanie bilety do raju?

Napisz komentarz