Czym jest tak naprawdę skuter śnieżny?

Uosobieniem wolności. Pozwala dotrzeć do miejsc, które są trudnodostępne na nartach czy samochodem (na przykład podczas łowienia ryb).Daje duże poczucie niezależności i możliwość przemierzania setek kilometrów z zachowaniem bliskiego kontaktu z naturą. Skuter śnieżny może być też bardzo użytecznym środkiem transportu używanym w celach zawodowych. Korzystają z niego różne służby, między innymi policja i wojsko. Dzięki niemu, czas i nakład pracy Samów zajmujących się hodowlą reniferów wyraźnie się zmniejszył.

Skuter śnieżny w Szwecji

Ulrik, nasz zastępca dyrektora, zabrał nas pewnego razu do salonu skuterów śnieżnych firmy Polaris. Powiedział wtedy, że skuter śnieżny dla mieszkańców północnej Szwecji jest jak łódź dla mieszkańców południa. I faktycznie, posiadanie tutaj takiego sprzętu jest czymś zupełnie zwyczajnym. Nie przesadzę, jeśli napiszę, że większość szwedzkich rodzin w Laponii miała lub ma co najmniej jeden skuter śnieżny. Nierzadko zdarza się, że każdy członek familii posiada swój własny, co daje nawet sześć maszyn w jednym domu!

Kto może jeździć skuterem śnieżnym?

Możliwość prowadzenia w Szwecji skutera śnieżnego wiąże się ze spełnieniem pewnych warunków. Trzeba mieć ukończone 16 lat i posiadać odpowiedni dokument uprawniający do jazdy. Jeśli dysponuje się prawem jazdy kategorii B lub prawem jazdy na traktor, które zostały wydane po raz pierwszy przed 2000 rokiem, to można prowadzić skuter śnieżny bez konieczności zdawania osobnego egzaminu. W przeciwnym razie trzeba podejść do takiego testu i uzyskać pozytywny wynik. Obowiązkowo trzeba mieć też na sobie kask podczas jazdy. Za jego brak grozi dość wysoki mandat. Jak się ładnie poprosi, to nawet bez wymaganych dokumentów będzie można spróbować jazdy skuterem śnieżnym w terenie z kimś znajomym. W końcu to nie zbrodnia :).

Jak jeździć skuterem śnieżnym?

Zasady z pozoru są banalnie proste. Prawa ręka operuje gazem, lewa natomiast hamulcem. Jednak przejażdżka taką maszyną nie zawsze jest równie lekka i nieskomplikowana. Podczas jazdy skuterem śnieżnym bardzo istotne jest balansowanie ciałem, a dla niewprawnego kierowcy ugrzęźnięcie w śniegu jest prędzej czy później nieuniknione. Trzeba też zachować ostrożność podczas jazdy po pagórkowatym terenie. Generalnie, wraz z przebytymi kilometrami rośnie doświadczenie i większa wprawa w obchodzeniu się z tym środkiem transportu. Na oficjalnych stronach dotyczących zasad obowiązujących podczas przemieszczania się skuterem śnieżnym wyraźnie odradzane są samotne eskapady. Pomiędzy dwoma skuterami powinna być odległość nie mniejsza niż 5 metrów.

Ile kosztuje skuter śnieżny?

Nie oszukujmy się. Żadne, ale to absolutnie żadne hobby nie jest tanie. Po pewnym czasie, często nawet nieświadomie zaczynamy inwestować coraz więcej pieniędzy w nasze pasje. Zabawa skuterem śnieżnym również nie należy do tych najtańszych. Cena waha się w zależności od co najmniej kilku czynników, z czego fakt czy jest to nieśmigana nówka, czy używana już wcześniej maszyna jest najważniejszy. Nowy skuter śnieżny kosztuje w granicach 30-80 tysięcy złotych. Nieźle, prawda? W dodatku zakup skutera śnieżnego jest dopiero początkiem wydatków. Trzeba dokupić do niego między innymi porządny kask i specjalną odzież.

Jaki skuter śnieżny kupić?

Zakup skutera śnieżnego przypomina proces wyboru motocykla czy samochodu. Zanim zacznie się poszukiwania wymarzonego modelu, trzeba dość konkretnie określić swoje oczekiwania w tym budżet i cel, w którym skuter będzie używany. Wyróżnia się kilka typów tego środka transportu, między innymi sportowy, górski czy turystyczny. Większość osób swoją przygodę z takim sprzętem zaczyna od zabawy i traktuje jazdę skuterem jako formę rozrywki. Sporadyczna aktywność nie wymaga więc zakupu tego największego, najszybszego i najnowszego modelu. Najpopularniejszymi w Szwecji markami skuterów śnieżnych są: Yamaha, Arctic Cat, Polaris, Ski-Doo i Lynx.

Ile benzyny spala skuter śnieżny?

Trudno jednoznacznie jest stwierdzić jakie spalanie ma przeciętny skuter. Wszystko zależy od typu skutera, jego wielkości i stylu jazdy. Podstawowe rozróżnienie tego typu maszyny polega na określeniu czy silnik, który posiadają jest dwu czy czterosuwowy. Skuter z pierwszym silnikiem jest droższy w utrzymaniu, bo spala więcej benzyny. Drugi wariant jest zdecydowanie bardziej przyjazny środowisku i portfelowi. Niestety, zazwyczaj jednak kosztuje więcej podczas samego zakupu. Zwykła jazda nowszym skuterem po wyznaczonych trasach daje finalne spalanie w okolicach 12-20 l/100 km. Trochę starsze modele z prostszą konstrukcją palą około 20-30 l/100 km. Ci, którzy preferują jazdę w stylu „backcountry”, który polega na przejażdżce w głębokim śniegu, mogą liczyć się ze spalaniem od 20 do nawet 70 litrów na 100 km!

Kariera kierowcy skutera śnieżnego

Każdego roku odbywają się w Szwecji liczne i bardzo popularne zawody jazdy na skuterach śnieżnych, z czego Arctic Cat Cup jest największym wydarzeniem tego typu nie tylko w kraju, ale i w całej Europie. Obowiązują na nich różne kategorie dotyczące stylu jazdy, wieku, a także płci. Co ciekawe, w niektórych mogą brać udział nawet dzieci, co może trochę zastanawiać, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że kurs jazdy na skuterze śnieżnym można zacząć nie wcześniej niż w wieku 15 lat i 9 miesięcy. Chciałabym zobaczyć rajd samochodowy, czy motocyklowy, w którym osobną kategorię przyznaje się dzieciom.

*Wszystkie zdjęcia zostały wykonane podczas wycieczek skuterem śnieżnym

Źródło informacji: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/forarbevis-for-snoskoter/

Comments

comments

20 komentarzy

  1. Wow! Naprawdę baaardzo drogo to wychodzi, choć z drugiej strony musi być to super zabawa. I jeszcze dojechanie w takie miejsca i zobaczenie takich widoków <3

    • globfoterka Reply

      Na szczęście ja nie musiałam się w ogóle martwić kosztami. 🙂 Czytałam, że w Polsce koszt wynajęcia skutera śnieżnego to około 250 zł za godzinę. Majątek!

  2. Jazda takimi skuterami musi być niesamowita i to w takich okolicznościach przyrody 🙂
    Pozdrawiam 🙂
    Ps.
    Przepiękne zdjęcia 🙂

    • globfoterka Reply

      Tak! 🙂 Wyjątkowo fajna aktywność zimowa. Dziękuję za komplement.

    • globfoterka Reply

      Nie da się nie lubić zimy mieszkając w Laponii. Ten tekst to taki krótki przewodnik o maszynie, która podbiła serce Skandynawów. 🙂

  3. Mmm przepekne zdjęcia, cudowne widoki i przejażdżka skuterem, super wyprawa

  4. Już widzę oczyma duszy mojej jak pomykam z zawrotną prędkością po śnieżnych zaspach. Widzę też jak wpadam w jedną z nich z impetem i tylko nóżki sterczą w górę 😉 Zabiłabym się, to pewne 😛

    • globfoterka Reply

      Haha, wyobraziłam to sobie! Na pewno nie byłoby tak dramatycznie. 🙂

  5. Nie znoszę zimy… no nie przekonam się. Pięknie to wygląda, ten bielusieńki śnieg… niebieskie niebo. Nawet te skutery śliczne. Tylko dlaczego tak zimno? Baa… skutery śnieżne byłyby wspaniałe gdyby tak można nimi było jeździć po np pustyniach (o tak! w upalnym słońcu). Fakt jest jeden: ceny tych zabawek są naprawdę wysokie. U nas byłby to sezonowy pojazd i całe lato stałby w jakiejś szopie.

    • globfoterka Reply

      Też tak mówiłam zanim tutaj przyjechałam. W ogóle pomysł spędzenia połowy roku w Laponii wydawał się absurdalny z perspektywy wiecznego zmarzlucha. A jednak tak mi się spodobało, że zostałam na drugie pół. 🙂 Co najśmieszniejsze, lepiej znoszę zimę tutaj, niż w Krakowie. Jest praktycznie bezwietrznie i sucho. A po pustyni też bym sobie pośmigała… 🙂

    • globfoterka Reply

      Uff, na całe szczęście spalaniem nie musiałam się martwić. 😛

Napisz komentarz